Translate

İzleyiciler

15 Şubat 2016 Pazartesi

Mouse kullanmaktan bilek yada işaret parmak ekleminizde, dirsekte ağrılar

Bu yazıyı okuduğunuza göre siz de bir bilgisayar kullanıcısınız. Muhtemelen tüm işlerinizi bilgisayarınızdan takip ediyorsunuz. Ofis ortamında çalışanların büyük çoğunluğunda olduğu gibi sizin de tüm gününüz bilgisayar başında geçiyor. Muhtemelen toplantılarda bile notebook’unuzu yanınızdan ayırmıyorsunuz. Yaşamımızdaki en ufak ayrıntıların bile dijital ortama bir şekilde taşındığı bu yıllarda bilgisayar başında geçirdiğimiz süre giderek arttı. Yemek yemek ve uyumak dışında bilgisayar başında vakit geçiren bir nesil haline geldik desek yeridir. Son yıllarda bir de sosyal networklerin hayatımıza hızlıca girmesi bizleri iyice bilgisayar başında tutar oldu. Ülkemizdeki sosyal medya kullanım istatistiklerini incelediğimde gözlerime inanamadım; ülkemizdeki her 4 kişiden biri sosyal medya platformalarını aktif olarak kullanıyor. Dünyada sosyal medya kullanan ülkeler arasında başı çekiyoruz.
Madem bilgisayar karşında çok vakit geçiriyoruz, madem bilgisayar ayrılmaz bir parçamız olmuş, bu durumun sağlımıza zarar vermesini önlememiz gerekir. Eminim hepimiz bilgisayar karşısında nasıl oturmamız gerektiğini, monitore uzaklığımızı nasıl ayarlamamız gerektiğini, koltuğumuzun konumunu ve oturma şeklimizi nasıl ayarlamamız gerektiği biliyoruzdur.
Ama bana öyle geliyorki pek çoğumuz mouse kullanımını önemsemiyoruz. Belkide kendi halinde küçük bir aygıt olduğu için umursamıyoruz. Oysaki %99.99999 oranda windows kullanıcısı olduğumuzu hesaba katarsak, mouse’un bilgisayar kullanırken bize yorucu hamleleri yaptıran aygıt olduğunu fark ederseniz. Evet kabul ediyorum klavye tuşlarına çok daha fazla sayıda basıyoruz ama klavye kullanırken sadece parmaklarımız çalışıyor ve vucudumuz hiçbir şekilde herhangi bir yere hamle yapmıyor. Ayrıca yazı yazarken sadece bir parmağınızı değil neredeyse tüm parmaklarımızı kullanarak bir anlamda yük paylaşımı yapıyoruz. Oysa mouse’u sadece tek elimizle kullanılıyoruz. Ayrıca sık aralıklarla sağ elinizi klavye üzerinde kaldırıp yaklaşık 30 derecelik bir açı ile mouse üzerine götürmeniz gerekiyor. Ve bunu gün içinde binlerce kez tekrarlıyoruz. Bir de elinizi mouse götürmek için omuz ve kol kaslarınızı kullandığınızı, bilek hareketlerini ve işaret parmağınızla kullandığınız mouse teklerleğini düşünün. Bu durum sağ el bileğinizin ve işaret parmak ekleminizin büyük risk altında olduğunu gösteriyor. Hele bir de benim gibi mouse’u hafif tutmayı beceremeyip farkında olmadan mouse güçlü bir şekilde yükleniyorsanız tehlike çanları çalışıyor demektir.
Bir yazılım mühendisi olarak uzun saatler bilgisayar başında vakit geçirmek durumundayım. Sağlığımı olumsuz etkileğidini bildiğim halde alışkanlık gereği bilgisayarımı çok da hızlı kullanırım. Tabi bu olumsuz durum hemen meyvesini vermekte gecikmedi. Geçen ay sağ bileğimde ve sağ işaret parmağımda ağrı hissetmeye başladım. Sorunun ne olduğunu biliyordum. Çok sık mouse kullandığum için sağ işaret parmağım ve sağ el bileğimin eklem çevresindeki kasları aşırı kasılmış ve eklemlere baskı yaparak eklem ağrısına neden olmuştu. Bu durum devam ederse eklemler içindeki eklem sıvısı süregelen basınç nedeni ile eklemlerimden dokular arası boşluğa dağılacak ve sırası ile eklemlerdeki sürtünme nedeni ile eklem romatizması sonrada eklemlerde kireçleme gibi geriye dönüşü olmayan sorunlarla karşılaşacağımı düşündüm. Sorunun ne olduğunu bildiğim için doktora gitmeye gerek bile duymadım. Zaten doktora gitsem de kas gevşetici tarzı bir kremden öte bir ilaç vermeyeceğini biliyordum :)
Bu sağlık sorunu çözmek için mouse’u daha ergonomik nasıl kullanabilirim diye düşünürken problemin mouse ile çok fazla hamle yapmaktan kaynaklandığını tespit ettim. Eğer mouse ile yaptığım hamle sayısını azaltırsam o oranda elim daha az yorulacaktı.
Mouse işaretçisini ekranın sağından soluna götürmek için daha dar bir açı ile hamle yapmalıydım böylece bilek eklemim daha az çalışacaktı. Ayrıca sayfaları mouse tekerleği ile aşağıya doğru çekerken tekerleği daha az sayıda çevirmeliydim bu da sağ işaret parmağımın tekerleği çevirme sayısını azaltarak işaret parmağımdaki eklemin daha az çalışmasını sağlayacaktı. Hemen bilgisayarımdaki denetim masası kısmından mouse ayarlarına girerek mouse pointer ayarını en yüksek seviyeye getirdim ve tekerleğin bir turda sayfa çevirme sayısını 3’den 7 ye çıkardım. Böylece mouse kullanımı sırasındaki hamle sayısını düşürmüş oldum. Kullandığım mouse’nin boyutu elime göre çok küçük olduğu için parmaklarım sürekli dik konumda kullanmak zorunda kaldığımı hissetim. Oysa uzamanlar elimizin ve parmakların zemine paralel konumda olacak şekilde mouse’u tutmamız gerektiğini söylüyorlardı. Hemen elimle rahat kavrayabileceğim geniş ve yayvan bir mouse edinerek bu sorunu da çözdüm. Ayrıca mouse ile klavye arasında elimin daha dar açı ile hareket etmesi için mouse’u klavyenin olabildiğince yakınına getirdim. Bu yaptığım optimizasyon çalışmaları ile sağ bilek ve işaret parmağımdaki eklem ağrılarımı gidermeyi başardım.
Mouse kullanımı ile ilgili  başka önerileriniz var ise kişisel e-mail’im geciciserkan@gmail.com üzerinden veya aşağıdaki yorumlar kısmından iletirsiniz çok mutlu olurum.
Bilgisayarınızı daha ergonomik kullanabilmeniz dileğiyle…

Computer - Internet Technology Design World --------------- Bilim ve Toplum - Bilim ve Teknik -- --------sosyal medya, ------facebook, Instagram, internet, Pinterest, sosyal medya, Twitter, vine------ internet,oyun,bilgisayar,bilişim,Programlama, Network,Msn,Yahoo,messenger,Gmail,Hotmail,Cep, İPhone,Android

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Computer - Internet Technology Design World -----------Bilim ve Teknik -----------internet,oyun,bilgisayar,bilişim,Programlama,Bilim Network,Msn,Yahoo,messenger,Gmail,Hotmail