Translate

İzleyiciler

11 Temmuz 2011 Pazartesi

Bilgisayar oyunu yapımı için ön bilgiler

Bilgisayar oyunu yapımı için ön bilgiler

ANALİZ

Oyun geliştirme işi birçok farklı adımdan oluşsada özünde bir yazılım çalışmasıdır.Her yazılım çalışmasına da başlamadan önce yapılması gereken bazı şeyler vardırve bunların en önemlisi de iyi bir analiz çalışmasıdır. Analiz çalışmalarıuygulama geliştirme aşaması için hayati derecede önem taşır. Oyun geliştirmegibi uzun soluklu projelerde, eksik yapılmış bir analiz projenin başarısızolmasına kadar çok büyük negatif etkiler yaratabilir. Bu bağlamda, bir oyungeliştirme projesinde yapılması gereken temel analiz adımlarına bakalımisterseniz.

Hedef Kitle Seçimi

Öncelikle yazacağınız uygulama tipi bir oyun olduğu için, hedef kitlesi ilk aşamadaçok doğru bir şekilde tespit edilmelidir. Bu yüzden hedef belirleme aşamasıoyunun geleceği için son derece hayati önem taşır. Bunun nedeni ise, yazacağınızprogramın bir işin olmasına, bir ticari amacın gerçekleşmesine veya bu tarz birşeye hizmet etmeyecek olmasıdır. Yani ortada sizin anlaştıgınız, sizinprojenizi bekleyen bir kimse yoktur. Bir başka deyişle siz bir ticari ihtiyacıkapatmak için yazılım geliştirmeyeceksiniz. Evet yine bir ihtiyacı karşılayacaksınızama bu ihtiyacın adı eğlence olacak. Buradan yola cıkarsak, yazacağınızoyunlardan insanların tek bir beklentisi olacak oda eğlenmek. Hedef kitleseçiminede işte tam bu noktada ihtiyac duyuluyor çünkü her insanın eğlenceanlayışı farklıdır. Eskiden oyunlar küçüklere hitap etsede artık günümüzde yaşfaretmeksinizin hemen hemen bir cok insan bilgisayar oyunu oynuyor. Ama yinedeortada yaş farkından doğan seçimler mevcuttur. Mesela SuperMario oyununu elealalım. Bu oyunu her ne kadar bir çoğumuz hala seve seve oynasada oyunun asılhedef kitlesi cocuklardır. Her oyunun hedef kitlesi belli bir yaş grubu olmalıdemiyorum tabiki ama eğer herkesi hedef alacaksanızda ona göre bir analiz yapıpçalışmanızada o yönde yol vermeniz gerektiğinide unutmamanız gerekiyor.Şimdigeliştireceğini z oyunları oynayacak olan oyuncu profilerini kısaca tanımaya çalışalımisterseniz.

Araştırmalara göre bilgisayar oyuncuları 6 profile ayrılıyor;

1. Heavy Gamers (Ağır oyuncular)
2. Console Gamers (Konsol oyuncuları, PlayStation, XBOX, WII)
3. Mass Market Gamers (Sadece çok etkileyici oyunları tercih edenler)
4. Prefer Portable Gamers (Taşınabilir cihazlarda oyun oynamayı tercih edenler)
5. Secondary Gamers (İkincil oyuncular, oyun almazlar sadece cevresindekilerdenbuldukları herhangi bir oyunu alıp türüne bakmaksızın oynarlar)
6. Infrequent Gamers (Nadir oyuncular, ara sıra oyun oynayanlar)

Bu 6 profil ise, 2 tür altında toplanıyor.

1. Infrequent Gamers

Bu tarz oyuncular gelişigüzel oyun oynarlar. Yani canları istedikleri zaman. Bunedenle kısa sürede eğlenmek isterler. Bu tarz oyuncular için oyunun çok basitolması gerekir. Ayrıca karmaşık bir hikayesi olmaması gerekir, hatta oyunun birhikayesi olmasa bile olur. Oyun bölümlerinin kısa aralarla geçmesi gerekir.Yani bir bölüm saatlerce sürmemeli.Bunun yanında oyuncuya başarma hissinin yansıtılmasıhem gerekli hemde çok önemlidir. Çünkü oyuncu dediğim en kısa zamanda en fazlaeğlenceyi almak ister. Eğlence ise oyun oynamak ile geçirdiği sürenın dışındabu sürenin bir ödülle desteklenmesidir. Çok basit bir örnek mesela mariooynarken, 100 altın’a sahip olduktan sonra ekstra’dan 1 can verilmesi. Kaynakwh webhatti.com: Bilgisayar oyunu yapımı için ön bilgiler

Bunların dışında oyunda çok abartı 3D efektlerin veya cok etkileyici sesefektlerinin olması çokta önemli değildir. Şunu asla unutmayın, yazdıgınız şeybir bilgisayar oyunu ve sadece oynayanı eğlendirmeyi hedefliyor. Böyle birhedefe saf 2D görüntüler ilede ulaşabilmeniz mümkündür. 3D olması şart değildir.Örnek vermek gerekirse yine mario’ u gösterebiliriz.

2. Heavy Gamers

İşte büyük oyunların hedef kitlesi arkadaşlar. Bu arkadaşlara "hardcoregamers" derler. Oyunları çok ciddi bir şekilde ele alırlar. Hatta eminimbunu yaşam tarzı olarak görenler bile vardır.Bu profildekiler için oyunun sonderece gerçekçi olması gerekir. WarCraft cıkacagı günden bir gün önce magazaönünde sabahlayanları görmüştük haberlerde, işte bu profildeki arkadaşlar onlaroluyor. Bunun dışında bu oyuncuların oyundan etkilenmesi ve oyunu benimsemesiiçin oyunun bir hikayesi olması gerekir. Hikaye’nin de gerçekçi olması çokönemli değildir, ama hikaye kendi içinde yani kendi dünyası içinde realistolmalıdır. Mesela Yüzüklerin Efendisi son derece gerçek dışıdır ama kendievreni içinde her karakterin kendine özgü bir yapısı ve dünyanın da kendine aitbir gerçekçiliği vardır. Ayrıca dikkatinizi bir noktaya çekmekte fayda var,eskiden filmlerin oyunları yapılırdı, ama artık günümüzde oyunların filmleriyapılıyor. Buda oyun sektörünün ne kadar geliştiğinin en güzel göstergesidir.Bakınız Tomb Raider, Max Payne, Resident Evil ilk aklıma gelenler. Bu ufaknotlardan sonra bu tarz oyuncuların istekleri kutu kutu düşmanlar, düz mavizemin üzerinde yuvarlak yuvarlak bulutlardan oluşan 2D bir dünya asla değildirtam aksine son derece detaylara sahip olan, o dünyanın içinde olduklarınıonlara hissettirebilecek son derece gerçekçi 3D grafiklere sahip biroyundur.Ayrıca bu görsellik, yine cok gerçekçi ses efektleri ve o anki oyun içindegerçekleşen duruma özel müziklere sahip olmalıdır.Oyunun başında çalan eğlencelimüziğin, karakteriniz öldükten sonra da çalması CD’leri kırmak için yeterli birsebeptir. Ve bu tarz oyuncuların bir beklentiside uzun oyun zamanıdır. Birbölümü geçmek için günlerce uğraşabilirler. Bundan sıkıldıklarını sanmayınaksine zevk alırlar. Ama bu çabalarını mutlaka ama mutlaka bir şekildeödüllendirmeniz gerektiğinide asla unutmayın.Bu ödüllerinde adil ve mantıklı dağıtmanızgerekiyor tabiki. Mesela karakteriniz sıradan bir düşmanı öldürünce 100 altınkazanıyorsa, bir boss’u öldürdüğünde cok daha büyük ödüller kazanmalıdır.

Bugüne kadar hiç oyun geliştirme üzerine kafa yormadıysanız buraya okuduklarınızfarklı gelmiş olabilir.Bunlar daha başlangıç tabiki. Bunları asla bir CRM, ERPveya bu tarz uygulamalar geliştirirken düşünmezsiniz. İşte bu yüzden oyun geliştirmeninçapı çok daha büyüktür. Bu yüzdendir ki, sizin programcılıga bakışınızı değiştirirve ufkunuzu açar.

Evet hedef kitlemizi seçtikten sonra bir sonraki önemli analiz aşamasınageçebiliriz.

Oyun Türü Seçimi

Az önce yazdıgımız, "uygulamanın bir tek hedefi var ve oda eğlendirmek"demiştik. Şimdide "her insan farklı şekilde eğlenir" dediğimiznoktaya geliyoruz. Oyun geliştirmeye başlamadan önce vermeniz gereken bir kararda oyunun türüdür. Bazı oyun türlerini örnek vermek gerekirse;



Tür OyunStrategy Red Alert, WarCraft, StarCraft Shoter (kendi içinde 4 ’e ayrılır)Shot’em up DuckHunt, Virtu Cop LightGun Shoter Shot’em up’ın tabanca ileoynananı
Firs Person Shooter(FPS) DOOM, Quake, Half-Life, CounterStrike Third PersonShooter MaxPayne, GTA 3 Tactical Shooter TomClany’s RainbowSix, GhostRecon,OperationFlashpoint Role-Playing Game (RPG) Diablo, NeverWinterNights AdventureAlone In The Dark, Monkey Island Action
Unreal Tournament Sports
FIFA, NBA Racing NeedForSpeed, GranTourismo Fighting StreetFighter, Tekken

Uygulama geliştirmesürecinde, uygulamanın sınırlarını en net belirleyen aşama oyun türününbelirlendiği bu aşamadır. Bu yüzdende çok önemlidir. Şöyle düşünün siz FPS tarzındabir oyun geliştiriyorsunuz diyelim. Bu tarz bir oyunda kimse sizden flightsimulator’da kullanılan, fizik motoruna benzer bir fizik motoru yazmanızıbeklemez. Yani bir FPS’de kullanacagınız fizik motoru ile bir uçuş simülasyonundakullanacagınız fizik motoru arasında büyük farklar vardır. İşte bu ve bunlargibi kararların verilmesindeki önemli etken oyun türüdür. Tabi bu kalıpların dışınaçıkıp, kendi yaratıcılığınız doğrultusunda çok farklı türden oyunlardayaratabilirsiniz. Listede en temel türler verilmiştir.

Oyun geliştirmeninanaliz aşamasında yapılması gereken en temel adımları bu şekildeözetleyebiliriz. Bunların yanına bir sıradan bir yazılım projesinin, analiz aşamasındayapılması gereken real ögeleri çok rahat bir şekilde burayada ekleyebiliriztabiki.


Oyun Geliştirme Ekibini Tanımak

Geliştirdiğimiz uygulama bir oyun olduğu için, oyunun türüne uygun takım içindeher biri kendi alanında uzman bir çok farklı karakterler olmalıdır. Bukarakterlerin hepsi saf oyun programcısı olmak zorunda değildir. Şimdi gelin bukarakterler neler olabilir bunlara kısaca değinelim.

Project Management (Proje Yöneticisi)

Geliştireceğimiz uygulama özünde bir yazılım projesidir. Ve her profosyonel yazılımgeliştirme sürecinde oldugu gibi oyun geliştirme süreci içinde takımı, motiveedecek, kontrol edecek, iletişimi ve koordinasyonu sağlayacak, kaynakyönetimini yapacak bir proje yöneticisi şarttır. Olmazsa ne oluru hiç düşünmeyinbile.

Script Writers (Senarist)

Eğer oyununuz bir hikayeye sahipse bir senaryosu vardır. Karakterler arasındabelli diyaloglar geçer. Kimi zaman bu diyaloglara oyuncu da müdahale edebilirve bunun sonucunda oyun farklı bir şekilde yol alabilir. İşte senaristleroyunun hikayesini belirleyen ve hikayenin ön plana cıktıgı özellikle adventuretarzı oyunlardaki en önemli karakterdir.Bir futbol oyununda senariste gerekyoktur belki ama bir adventure’ da mutlaka olması gerekir.

Ayrıca AgeOfEmpires gibi oyunlarda, takım içinde tarih bilgisi çok yüksek,oyunun geçtiği çağlardaki dönemleri çok iyi bilen mimarlar, sanat yönetmenlerigibi hikayeye ortak olacak bir çok karakterde bulunabilir.

Level Designers (Bölüm Tasarımcıları)

Hikayenin akışına göre veya bölümün hedeflerine yönelik o bölümde kullanılacakaraçların tanımlanması gibi işlemleri yaparlar. Bölümün hedefine uygun oyun akışınıdüzenlerler. Mesela bölüm sonunda bir BOSS’u öldürmeniz gerekiyor amaelinizdeki silahla onu öldürmeniz çok zor. Fakat oyunda kenarda köşede kalmışbir karakteri öldürünce onun silahını alıp, o silahla cok rahat bir şekildeBOSS’u öldürebilirsiniz. İşte bu gibi kararları (tabi hikaye dışına taşmadan)Level Designer’lar verir.

Bir oyunun yapısı hızlı işliyorsa çok uzun bölümler genelde oyuncuyu sıkar. Herşeyçok hızlı ilerliyordur oyun çok eğlencelidir ve hemen bölüm sonuna gelinmekistenir. Yine bir Mario örneği, bölümler asla uzun değildir. Bu noktada LevelDesigner’ ın önemi daha net görülmektedir.

Artist

Oyun menülerinin tasarımı, 3D karakerler için dokuların hazırlanması gibi aşamalardayer alırlar.Mesela bir otelin lobisinde geçen dövüş bölümü için lobi’nin tasarımıgibi şeyelere karar verirler. Gereksiz yerlerde gereksiz nesneler konulmasıoyuncuyu oyundan sogutur.Oyunun gerçekçi olmasını engeller. Lobi’de buzdolabıolması çok saçma bir örnek kabul ediyorum ama öyle olsada çok saçma ve gerçek dışıolurdu.

Modelers (Modelleyiciler)

Çeşitli 2D veya 3D tasarım programları ile oyun içindeki karakterleri, binaları,köprüleri kısaca nesneleri modelleyen kişilerdir. Bir oyun için görselzenginlik çok önemlidir, bu bağlamda modelleyicinin ortaya koydugu modeller çokönemlidir.Siz bir uçuş similasyonu için çok iyi bir fizik motoru yazmışolabilirsiniz ama modelleyiciniz, bir boeing 737’yi , kutu gibi tasarlar iseoyununuzun pek tutmayacagını rahatlıkla söyleyebilirim.

Animators (Animatörler)

Tasarımcıların yaptıgı animasyon işinden bahsetmiyoruz. Bölümlerin başında,sonunda veya hikayenin gidişatına göre ortaya çıkan izlenme amaçlı yapılmışanimasyonları hazırlayan kişilerdir. Hikayenin akışını tamamen destekleyenoyuncuyu oyuna bağlayan en önemli öğelerden biridir. Siz oyunun menülerinehikayenin okunabileceği bir menü koyup, düz text şeklinde hikayeyi oyuncuyasunabilirsiniz ama bu kadar uzun yazıyı herkes okumak istemez.İşte bunu hikayeyiözetleyen kısa animasyonlarla gerçekleştirebilirsiniz.Bunuda animatörleryapar.Hikayenin pekiştirilmesi ve daha net anlaşılması için çok önemlidirler.

Musicians (Müzisyenler)

Müzikler oyuncuyu oyuna çeken, grafikten sonraki en önemli etkendir.Gerçekçi vedogru zamanda oluşan ses efektleri ve duruma uygun fon müziği oyunun çok dahaiyi olmasını sağlar. Bu müzikleri ve ses efektlerinide müzisyen arkadaşlar hazırlar.Oyunun tarzına uygun müzik seçilmeside ayrı bir özen ister. DOOM’daki ateş etmeefektini asla mario ’da aramazsınız mesela.

Programmers (Programcılar)

Bu arkadaşlar bizler oluyoruz işte Ortada bu kadar fazla öğe varken, bukadar öğenin koordine bir şekilde nerde ne zaman işleyeceğinibelirleyenlerdir.B ir karakterin can sayısından tutunda, bir strateji oyunundakikaynak yönetimine kadar arka plandaki tüm mantıksal işlemleri programlayan kişilerdir.Yukarda saydıgım karakterler olmadan oyun yazılabilir ama programcı yoksaoyunda yoktur ama hiç bir oyun diğer karakterler olmadan türündeki en iyi oyunolamaz.

Testers

Her yazılım çalışması bittikten sonra mutlaka testi yapılır. Oyun geliştirmedededurum farklı değildir. Oyunun her anının tek tek testleri yapılmalıdır.Gözdenkaçan çok ufacık bir bug oyun cıkar cıkmaz ardından bir patch yayınlamanızaneden olur. Buda ekstra maliyet demektir. Böyle olsa iyi, birde bazı durumlardaoyununuz oyuncuların gözünden düşebilir. Bu yüzden test aşaması en az analiz aşamasıkadar detaylı yapılmalıdır.Bu aşamada oyundaki hatalar tespit edilir vedüzeltilir.Tüm hatalar düzeltildikten sonra oyun piyasaya sürülür. Ne varki heryazılım çalışmasında oldugu gibi buglar mutlaka olacaktır, bunları kapamak içinpatch’ler yayınlanır. Bu süreçtede testlere devam edilir.Test yapan kişilerintesti iyi yapmasıda bu noktada hayati önem taşır.Kaynakwh webhatti.com: Bilgisayar oyunu yapımı için ön bilgiler


Takım arkadaşlarımızıda tanıdıktan sonra bu kavramlar hakkında son birşeysöylemek istiyorum. Bu işe yeni başlayan veya amatör hislerle bu işleilgilenmek isteyen kişiler için bu bilgiler hiç bir anlam ifade etmeyebilir.Fakat ben bir işi en temelinden öğrenilmesi gerektiğine inanıyorum. Profosyonelbir oyun geliştirme süreci içinde bulunmadıgınız sürece, hiç bir durumda bukarakterle belki karşılaşmayacaksınız ama bu işin dünyada profosyonel şekildebu tarz kişilerle bu şekilde yapıldıgını bilmek önemlidir. Bu karakterler vekavramlar en temel ortak ögelerdir. Oyunun türüne tarzına göre yeni özellikleresahip karakterlerde eklenebilir tabiki.


Bir Oyunda Olması Gereken Temel Yapılar

Aslında bu öğelerbir çoğunuzun bildiği sıradan şeyler ama ilk başlarda oyun kodlamanın büyüsünekapılıp bu tarz şeylerin varlığını bile unutabiliyoruz. Ama bunlar daha en başındaneyin, nerede ve nasıl yapılması gerektiğini belirten analiz aşamasının enönemli adımlarından biridir. Bu yüzden bunlara değinmekte büyük fayda var diyedüşünüyorum. Faydalı olması dileğiyle şimdi bu öğeleri kısaca inceleyelimisterseniz.

Amaç

Öncelikle her oyunun bir amacı olmalıdır. Mesela Mario örneğinden gidersekyine, onlarca bölümü geçmek için uğraşıyoruz değilmi, bu kadar uğraşmamızın teknedeni prensesi kurtarmak değilmi

Sonlandırıcı Etkenler ve Kaydetme

Oyunun amacının yanında bu amaca ulaşmak okadarda kolay olmamalı değilmi.Mutlaka oyuncuyu zorlayan yerler olmalıdır. Bu aynı zamanda ulaşılması gerekenamacı daha da cazip bir hale getirir. Hatta gerekirse karakterinizin belli birhakkı olmalı ve bu hak tükendikten sonra oyun orda sonlanmalıdır. Daha sonraoyun belli bir yerden tekrar başlamalıdır. İşte bu noktalara SavePoint diyoruz.Bu noktalarda oyun kaydedilir ve bir sonraki save pointe kadar gecen sürede eğeroyun sonlanırsa, oyun ulaşılan en son save pointten tekrar başlar. Bu mantıközellikle platform tabanlı oyunlarda sıkça görülür. Mesela aynı mantık Mario’da vardır. Haritada sürekli ilerliyorsunuz ama öldüğünüz zaman, öldüğünüz yeregöre, oyuna tekrar belli bir noktadan başlıyorsunuz. Ya en baştan yada haritanınortasından gibi.

Birde bir çok oyunda gördüğümüz, istediğimiz anda oyunu kaydetme özelliği vardır.Oyuncu oyunun herhangi bir anında oyunu kaydedip, daha sonra oyuna oradan devamedebilir. Bu iki farklı teknik, oyunun türüne göre seçilmelidir. Eğer SavePointmantıgı kullanılacaksa iki savepoint arası cok uzak olmamalıdır. Aksi haldekarakter ölürse veya görev başarısız sonuçlanırsa, oyuncu aynı şeyleri uzunuzun tekrarda yapmaktan sıkılacaktır.

Gerçekçi Bir Hikaye

Oyunun hedefine giden yolda, oyunun oyuncuyu taşıyabilmesi için gereken enönemli noktalardan biride gerçekçi bir hikayedir. Aslında daha önceden bahsettiğimgibi oyunun tarzı ve sizin verdiğiniz farklı bir karar ile siz oyunu çok gerçekdışı yapabilirsiniz. Ama oyun gerçek dışı dünyasında, kendi içinde çelişmeyecekbir gerçekçiliğe sahip olmalıdır. Oyundaki bölümlerde bu hikayenin gidişatınagöre şekillenmelidir. Karşınıza çıkacak herşey hikayenin gidişatına göre doğruzamanda çıkmalıdır. Aksi taktirde oyuncu heran, "bu ne alaka şimdi","bu nerden çıktı" tarzında cümleler kurabilir ve bu da insanlarınoyununuzdan soğuması için yeterli bir nedendir.

Oynanabilirlik

Gelelim bence en önemli olan noktaya. Oynanabilirlik bir çok oyun dergisi tarafındanoyuna verilecek puan’a etki edecek en önemli kriterlerden biri olarak ele alınır.Oynanabilirlik dediğimiz kavram tamamen, oyunu daha basit nasıl oynatabilirizsorusunun altında yatan cevaptır. Bir başka deyişle geliştirdiğiniz oyun mümkünolduğu kadar basit bir oynanışa sahip olmalıdır. Buna klavye kısayollarındantutunda, ekrandaki nesnelerin kullanılabilirliğine kadar bir çok etken etkiedebilir. Oynanabilirlik neden bu kadar önemli peki bunu basit bir örnek ile kısacaözetleyelim. Bir oyun geliştirdiniz diyelim. Oyun cıktığı zamanın en iyi 3Dgörseline sahip. Sesler mükemmel.Hatta bu oyunu orta seviye bir pc bile rahatlıklaçalıştırabilir. Bu yüzden daha oyun cıkar cıkmaz bir sürü potansiyel müşterinizvar. Fakat oyunda ufak bir sorun var. Kamera acıları bazen cok kötü bir şekildeoyunun oynanmasını engelliyor. 3D’nin ilk cıktıgı dönemdeki oyunları hatırlayın.Siz tam bir hamle yapacaksınız ama kamera öyle bir şekilde dönüyorki bir türlüistediğinizi yapamıyorsunuz. Bu tarz buglar olacaktır illaki ama oyunungeneline yayılmış bir durum söz konusu ise emin olun oyuncunun ilk yapacagı işlemoyunu pc ’den kaldırmak olacaktır. Yani insanlar oynasın diye oyun yapıyorsunuzama oynatamıyorsunuz. Sorun tam olarak budur. Ve en önemli sorunlardan biridir.Bu nedenledirki oynanabilirliği elinizden geldiği kadar basit ve kullanışlıtutmaya çalışmalısınız.

Tekrar Oynanabilirlik

Bunu açıklamak için size şöyle bir soru sormak istiyorum. Öncelikle bir oyun yazdıgınızıve bu yazdıgınız oyunuda benim oynadıgımı düşünün. Ben bu oyunu oyanamaya başlıyorumve 1 hafta gibi bir sürede bitiriyorum. Şimdi bana öyle bir neden söyleyinki,ben bu oyunu oturup 1 hafta daha oynayıp bir kez daha bitireyim. İşte busorunun cevabı ne kadar geniş olursa oyununuz okadar tekrar oynanabilecekpotansiyeli olan bir oyundur. Burada oyuna yön verecek karakter sayısını fazlatutup, her birine farklı özellikler vermek ilk akla gelen yöntemdir. VeyaRedAlert gibi bir strateji oyununu ele alalım. Allied gücleri ile Sovietgüçlerinin sahip oldukları üniteler tamamen birbirlerinden farklıdır. Bu şudemek oluyor; oyunu oynayacak kişi bu oyunu en az 2 farklı şekilde bitirebilir.Burada tabi hikayede ön plana cıkan başka bir detaydır. Bu sefer her farklıgüce, karaktere ve bu gibi öğelere özel hikaye akışı ve senaryolar olmalıdır.Bu geniş ve detaylı bir şekilde kurgulanması gereken bir konudur ama emin olunbence, oyununuzun en az 2 kat daha güzel olmasını garanti eder. İnsanlar yıllarsonra oturup Diablo’yu tekrar oynuyorsa eğer, bu sadece oyunun tekraroynanabilen bir yapıya sahip olmasından dolayıdır.

Denge

Oyunun mutlaka sahip olması gereken bir dengesi olması gerekir. Şöyle özetlemekgerekirse oyundaki karakterimiz geliştikçe, karşımıza cıkan düşmanlarındagüçlenmesi gerekir.Aksi halde oyunun seviyesinde gözle görülür bir şekilde düşüşgörülür. Buda herşeyin kolaylaşması demektir ve bu durum oyuncunun oyunu bırakmasıiçin yeterli bir sebeptir. Veya oyunun daha en başında çok zor bölümlere sahipolması oyun dengelerini altüst eden hatalardandır. Mümkün olduğu kadar budengenin sağlanması gerekir.

Ödül

En önemli öğelerden biride ödüldür tabiki.Bu ödül oyunun türüne göre değişkenlikgösterebilir. Ekstra can, enerji, para, veya diğer kaynaklar gibi düşünebilirsiniz.Mesela bir boss’u öldürdükten sonra mutlaka bir ödül verilmesi gerekir. Bunun dışındaödül illaki bir başarının sonucunda gelmeyedebilir. Mesela oyun dünyasındagizli yerlere çeşitli ödüller koyabilirsiniz. Oyuncunun böyle bir durumdanhaberdar olması demek tüm haritayı didik didik etmesi demektir, buda oyunsüresinin uzaması demektir.Yani oyununuzun ömrü uzar. Tabi olayı abartmamakgerektiğini söylememe gerek yok herhalde. Ayrıca burada ödüllerde yine dengelidavranılması gerekir. Bir boss’u öldürünce verilen ödül ile rastgele birkutudan cıkan ödül aynı olmamalıdır.

Çevre

Günümüzde oyunlar artık sadece bir oyun olarak ele alınmıyor. Bunun yanında artıkoyun dünyası bir sosyal platform haline geldi desek abartmış olmayız sanırım. Artıkoyunların fanlarının toplandıgı, görüşlerini paylaştıgı forumlar, internetsiteleri, komiteler mevcuttur.Hatta oyun dünyasına ait materyallerin satıldıgı,paylaşıldıgı ve bu işin artık bir ticarete döndüğünüde söylemek gerekiyor.Bugibi altyapılara destek vermeniz gerektiğini unutmayalım. Bunların yanındabirde belli dönemlerde update’ler veya expansion pack’ler çıkarmanız yineoyunun ömrünü uzatan bir başka yöntemdir.

Computer - Internet Technology Design World ----------------------------------- internet,oyun,bilgisayar,bilişim,Programlama,Bilim Network,Msn,Yahoo,messenger,Gmail,Hotmail

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Computer - Internet Technology Design World -----------Bilim ve Teknik -----------internet,oyun,bilgisayar,bilişim,Programlama,Bilim Network,Msn,Yahoo,messenger,Gmail,Hotmail